Nie szata zdobi grę 26

Gry na nowe konsole

Dość niedawno wspomnieliśmy, że nie tylko pięknej grafiki oczekujemy od gier na konsole nowej generacji. Mieliśmy wtedy na myśli nieraz nieco zapominane słówko – “grywalność”. Okazuje się, że jest coś jeszcze. Przypomniał nam o tym nie kto inny jak założyciel 3D Realms Scott Miller. Oto, co powiedział w wywiadzie z popularnym serwisem Gamingbolt…

Fizyka w świecie gier

Nic po nawet fotorealistycznej grafice, kiedy szwankuje pewna rzecz. Mowa tu o fizyce gry. To ją miał na myśli przywołany ekspert. Kiedy jesteśmy zanurzeni w świecie gry, nie zawsze się zastanawiamy nad tym, jak się poruszają jego elementy, włącznie z naszym bohaterem. Jeśli tak jest, to chyba dobrze. Widocznie wirtualna rzeczywistość została nieźle odwzorowana. Rzeczywiście, w tym względzie twórcy gier posunęli się zdecydowanie do przodu, nawet porównując do tego, co było choćby kilka lat temu.

Na finalny efekt prac – jakim jest gra komputerowa w dniu premiery – wpływa wiele czynników. Muszą ze sobą współgrać. Jeśli jeden z nich szwankuje, nie nadąża za resztą, coś w rozgrywce kuleje. W studiach deweloperskich – zwłaszcza tych większych – całe zespoły ludzi skupiają się na jednej płaszczyźnie działań. Taką może być na przykład fizyka w grze. Chodzi o to, by została jak najwierniej odwzorowana. Wiedza i umiejętności programowania łączą się tutaj z nie tylko podstawową, ale wręcz biegłą znajomością praw fizyki.

fizyka w grach na nowe konsole

Nic więc dziwnego, że na politechnikach powstają odrębne kierunki poświęcone studiowaniem fizyki w grach komputerowych (także już na polskich uczelniach!). Od teorii przechodzi się do praktyki.

Wirtualny wiatr i przyciąganie ziemskie

Istotne jest niezmiernie, aby w grze komputerowej “zbiory funkcji realizowały zagadnienia fizyczne”. Brzmi skomplikowanie? Rzeczywiście. Jednak chodzi tu o sprawę podstawową. Opiszmy to przy pomocy malowniczego przykładu. Kiedy wieje wietrzyk – łagodny zefirek – trawa leciutko faluje i delikatnie się ugina w kierunku przeciwnym do tego, z którego napływa niespiesznie powietrze. Źdźbła nie lgną gwałtownie do podłoża jak pod wpływem apokaliptycznego huraganu.

fizyka gry na PS5 i Xbox Scarlett

Świat przedstawiony w grze “przemawia do nas”, jest jakby autentyczny. Ruchy postaci i elementów “wystroju” gry sprawiają nam przyjemność, możemy się łagodnie zanurzyć w beztroskiej rozrywce.

No i główna w tym zasługa właśnie świetnie odwzorowanej fizyki gry.

Most Popular Topics

Editor Picks